Advertise Here

Portal Tarbiah Anda

-'s

Beberapa minit sebelum Azan, Dataran Tahrir telah di isi dengan berjuta orang yang datang untuk menunaikan solat Jumaat buat kali pertama dalam 30tahun di belakang al-'Alaamah Dr Yusuf al-Qaradhawi.

Subhi Aziz, seorang Kristian, diantara ramai mereka yang membawa anak ke Dataran tersebut dengan membawa bendera Mesir.

Bercakap kepada wartawan al-Jazeera, beliau mengalir air mata mengenang peristiwa ini. Dia tidak kisah airmatamya mengalir kerama terharu melihat anaknya membawa bendera Mesir di Dataran ini, dan ini merupakan Jumaat Kemenangan. Ini merupakan satu sambutan kemenangan kami keatas regim yang korupt.
 
"Pada masa dahulunya kami keluar membawa bendera menyambut Piala Afrika dan semasa memberi sokongan kepada beberapa pertandingan. Peristiwa itu yang mengajar kami membawa bendera Mesir. Mereka cuba memalsukan isu-isu yang berlaku di tanahair, akan tetapi telah makan Tuan, sihir telah memakan tukang sihirnya, pemuda telah belajar mengibarkan bendera mereka untuk menegakkan keadilan dan kebebasan"

Walaupun Subhi seorang Kristian, ia tidak menghalang beliau datang ke Dataran untuk mendengar khutbah Syeikh al-Qaradhawi bersama anaknya. Menurut beliau "perkataan al-Syiekh merupakan silap mata didalam penerusan revolusi (إنه كان لكلمات الشيخ فعل السحر في استمرار الثورة)"

Khutbah al-Qaradhawi
Beliau mengaitkan cerita Firaun, dan tingginya daya tahan / keinginan pemuda Mesir dengan izin Allah swt turun padang tanpa gentar.

Kata beliau : "orang-orang muda ini tidak takut akan Firaun dan Haman, tidak takut akan keselamatan negara, Keldai dan Baghal, maka Allah memberi kemenangan kepada mereka"

Beliau menegaskan bahawa revolusi belum lagi selesai, akan tetapi baru bermula dan akan diteruskan untuk membina Mesir baru. Beliau memberi amaran kepada pemuda2 agar tidak menggadaikan peluang, menyeru agar mereka mengekalkan perpaduan dan bukan melakukan konfransi.

Syeikh mengatakan bahawa regim lama menggunakan teknik kelaparan dan ketakutan. Beliau merujuk kepada penyeludupan 3 billion dollar ke luar negara, yang pada beliau duit itu boleh membayar hutang-hutang Mesir, dan memperbaiki keadaan sekarang dan masa hadapan.

Shiekh mengajak agar pemuda Kristian sujud syukur di Dataran Tahrir mencontohi pemuda Islam, menzahirkan model2 memastikan (confirm) berakhirnya pembahagian(sektorian) yang menyakitkan dan fanatik membuta. Beliau menekankan perlunya mengekalkan semangat (spirit) dikalangan warga negara Mesir (Misriiyiin).

Syeikh memuji Askar Mesir, menyifatkan mereka sebagai perisai tanah air. Kata Syiekh, pihak tentera tidak mengecewakan rakyat, malah mereka lebih mulia dari kalangan orang kenamaan, dan bukanlah kurang kesetiaan sebagaimana tentera Tunisia.

Beliau menjelaskan bahawa tentera Mesir jamin untuk memastikan hak bersuara secara aman, dan tentera tidak menggunakan kekerasan terhadap penunjuk perasaan (demonstrator).

Beliau memuji pihak tentera kerana mempercepatkan peralihan kuasa, dan penolakkan terhadap kerajaan yang dibina boleh Mubarak.

Kata beliau, setiap kali rakyat melihat wajah-wajah didalam kerajaan, ia akan mengingatkan mereka tentang kerajaan yang zalim dan diktator, menyeru akan terbentuknya Kerajaan Sivil yang dihormati dan membebaskan segera tahanan politik.

Revolusi orang muda
Jalan ke Dataran Tahrir tidak seperti hari-hari revolusi. Tiada ketakutan dari dibuli, tiada kelihatan pegawai Polis, namun kelihatan pegawai-pegawai dan tentera-tentera yang menunjukkan mereka semua datang menyambut perayaan jutaan manusia selepas revolusi.

Zahra (16 tahun), menahan pejalan-kaki dan meminta mereka agar tidak mendengar kepada suara-suara lain dari suasana perayaan ini berkata "Kita pada hari ini memetik buah-buahan hasil kerja kita. Kita tidak mahu seorang pun merosakkan sambutan ini"

Begitu yakin Zahra menzahirkan kemenangan, berdiri didalam barisan pemeriksaan untuk untuk masuk ke Dataran Tahrir.

Tambah Zahra lagi "Kami ingin menunjukkan kekuatan kami. Mereka (iaitu Kerajaan dan tentera) sedang memerhatikan kami yang mengakibatkan terpancarnya revolusi dan jatuhnya bekas Presiden regim lalu, yang culas menunaikan permintaan kami. Akan tetapi kita akan memaksa mereka mempercepatkan perlaksanaan".


SUMBER : ALJAZEERA

VIDEO KHUTBAH DR YUSUF AL-QARDAWI

 


VIDEO SOLAT JUMAAT YANG DIIMAMKAN OLEH AL-QARDAWI


0 comments:

Post a Comment